dinsdag 3 maart 2009

Opvoeden van het schetekind














Hoe wordt u ‘s ochtends het liefst gewekt?

A) Met een klap op het hoofd, van een fles melk
B) Door messcherpe nagels, die tot diep in de neus graaien
C) Met een simpele, doeltreffende vuistslag op het oog
D) Een combinatie van A, B en C

(U mag zich natuurlijk ook laten verrassen door een kleine draak. In dat geval hoeft u geen keuze op te geven. Pak aan, D! )

Godv…Bibi! Kkk..ut… Ke-lote… Auw!!!

Nog geen drie uur later overweeg ik oordoppen in te doen. Niet dat ik in bed lig of probeer te slapen, maar de drift en het gejengel zijn voorbij mijn ying-yang-en-yoga-mantra en als de scherpe kantjes er nu niet snel worden afgehaald, sta ik niet meer voor mezelf in. Dan krijg ik het briljante idee om haar in bed te leggen, al is het daar nog niet helemaal tijd voor, en dat werkt. Stilte. Hè hè. Mijn schouders ontpannen zich weer wat.

“Hou je hoofd koel, jij bent de baas”, zei Bauke, toen hij vanochtend naar zijn werk vertrok. Uh-huh.
Wanneer begint de peuterpubertijd eigenlijk? Of zou het zo’n sprong zijn, uit Oei ik groei? Mijn Oei ik groei ligt nog op de boot van Amsterdam naar Hong Kong, met de rest van onze spullen, maar er staat me wel iets bij van een 15 maanden-hobbel. Es kijken in de groeigids van het consultatiebureau, die had ik namelijk wel gewoon in mijn koffer gestopt: Vanaf 1 jaar en vooral rond 2 jaar laat het kind merken dat het een eigen willetje heeft. Hij kan ‘nee’ zeggen. Als ouder kunt u daar boos van worden en van die boosheid op zo’n klein kind schrikt u wel even. Niet alleen met het gedrag van uw kind, maar ook met uw eigen gevoel moet u leren omgaan.

Aha. Ja ja. Juist. Wat ik je brom.

Dat valt niet altijd mee - zeker niet als je tweede naam Merapi is. Soms denk ik: heeee!!! Ik heb de hele week al niet gevloekt of getierd! Zie je wel, het is ook helemaal niet nodig, het is gewoon een kwestie van duidelijk zijn en blabla wat je d'r in stopt komt er ook weer uit, ik doe het gewoon hartstikke goed allemaal en dan… Komt er net die ene druppel die me haar - duizend bommen en granaten - wel achter het beháng wil doen plakken!

Het is al even rustig trouwens. Ach kijk d’r nou es liggen.

Wat een schetekind hè.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten