donderdag 5 maart 2009

You're a vegetable

Elke dag, als ik de lift naar beneden neem, hoor ik een stem die (eerst iets onverstaanbaars en dan) “gaydar” zegt. Dat zegt-ie natuurlijk niet, maar zo klinkt het wel. Bauke hoort er trouwens iets anders in. Die verstaat het voor mij onverstaanbare gedeelte wèl en hoort “set the table”. Table, gaydar: op z’n Chinengels klinkt het min of meer hetzelfde. (Het is waarschijnlijk maar net hoe je eigen harde schijf is geprogrammeerd, wat je ervan maakt.)

Heel lang heb ik mijn mannelijke klasgenoten uitgescholden voor “airsole” (Wàt nou, airsole!!!). Dat was begin jaren tachtig, toen ik in de eerste of tweede klas van de middelbare school zat, alle jongens Nikes met airsoles droegen en elkaar uitscholden voor (al dan niet vuile) Tamil - of asshole. (Dat het dus asshole en niet airsole was, daar kwam ik pas jaren later achter.)

Soms duurt zo’n vergissing verrassend lang. Zo weet Bauke pas sinds ongeveer een half jaar dat het Engelse woord voor schaamhaar pubic, en niet public hair is. (Gegege, nee, dat is het nu juist net NIET natuurlijk, zou ik haast zeggen. Ik kan daar echt heel hard om lachen – nu weer.)

En soms denk je heel lang dat je het verkeerd hoort (dat moet toch haast wel?) en dan blijkt het toch te kloppen! Sinds een paar weken ben ik erachter dat Michael Jackson, in het liedje “Wanna be startin’ somethin’” inderdaad “you’re a vegetable” zingt! A vegetable? Ja! You’re a vegetable! Echt! Bauke heeft het gegoogeld en kijk zelf maar:

I Said You Wanna Be Startin' Somethin'
You Got To Be Startin' Somethin'
I Said You Wanna Be Startin' Somethin'
You Got To Be Startin' Somethin'
It's Too High To Get Over (Yeah, Yeah)
Too Low To Get Under (Yeah, Yeah)
You're Stuck In The Middle (Yeah, Yeah)
And The Pain Is Thunder (Yeah, Yeah)
It's Too High To Get Over (Yeah, Yeah)
Too Low To Get Under (Yeah, Yeah)
You're Stuck In The Middle (Yeah, Yeah)
And The Pain Is Thunder (Yeah, Yeah)
You're A Vegetable, You're A Vegetable
Still They Hate You, You're A Vegetable
You're Just A Buffet, You're A Vegetable
They Eat Off Of You, You're A Vegetable

Toch es uitzoeken hoe het nou met die gaydar zit.

2 opmerkingen:

  1. Haha, ja mijn broertje zong vroeger ook altijd iets van 'and don't you will my bike is gone'. T liedje ben ik vergeten, maar dit was zeker niet de songtekst. ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ni Hao,

    we zijn ook razend benieuwd hoe het zit met die 'gay daar'.
    Over haar gesproken; Bokkel ben je er al uit hoe je '3 stuivers en een bosje konthaar' op zijn Hongkinees zegt. Toch basisvoorwaarde voor onderhandeling lijkt me.

    Overigens, bedankt voor je voicemail berichtje afgelopen zaterdag. Had mijn telefoon in de auto laten liggen. Kind (al jengelend) in de Maxi Cosi gezet, hé berichtje (!), voicemail aangezet, auto in de achteruit, gedachten in HongKong en van de weeromstuit het muurtje over het hoofd gezien en de halve bumpert ...

    Overigens, ik dacht dat de tekst was: 'wanna be shagging something' en dat je dan zin had in een zware Van Nelle ;-).

    Bas
    P.S. van het weekend nog eens proberen?

    BeantwoordenVerwijderen