woensdag 9 september 2009

Beginnersgeluk

Gisteren toch een gewoon potje zonder toeters en bellen op de kop weten te tikken voor Bibi. Bibi keek ernaar, ging er op zitten, en draaide een drol. Alsof ze nooit anders had gedaan! Dus daar stonden we dan van aah en ooh en wat goed van jou en applaus voor jezelf. Beginnersgeluk natuurlijk, want vanochtend stond ze naast de pot te poepen (ik kon haar er nog net snel opzetten) en moest ik toch ook weer ergens een verdwaalde plas opdweilen. Hoe dan ook: we hebben een pot. En Bibi gaat er ook regelmatig even op zitten. Vindt ze leuk. Nu is er alleen wat verdeeldheid in huize Van der Woude-Doets over waar je zo’n ding dan neerzet – zolang ze er nog niet vertrouwd mee is en niet zelf kan aangeven dat ze erop moet. Kan het, zolang je de pot maar steeds grondig schoonmaakt, niet zoveel kwaad hem gewoon in de woonkamer neer te zetten zodat ze er “spelenderwijs” vertrouwd mee raakt – of moet ‘ie, uit hygienisch oogpunt, op vaste tijden tevoorschijn worden gehaald en daarna weer worden opgeborgen?

3 opmerkingen:

  1. Jemig...ik zit te denken hoe ik dat toen deed...volgens mij hadden wij zo'n toiletverkleiner. Zo'n kleine wcbril die je onder de gewone bril legde en dan de grote bril erop. Elk uur ging er dan een klein Honigje op...Ja volgens mij deden wij dat zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjee wat is biebs snel met dat ding! Ik heb Fiep er nu ook maar eens opgezet (nog zonder resultaat). En kwa plek, tja, ik zou zeggen voor nu maar gewoon overal waar ze heeft bedacht een poepje of plasje achter te laten. Als ze het principe dan door heeft kun je het ding een plek geven. Bijvoorbeeld de badkamer. Ben wel benieuwd hoe de meningen Van der Woude en Doets verdeeld zijn trouwens, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. volgens mij moet je het potje in de buurt van de wc zetten en haar er af en toe even opzetten en als het lukt haar in de hemel prijzen. Tenslotte wil je haar uiteindelijk op die plek krijgen en niet in elk hoekje van het huis...Enne misschien als volgende stap een wc verkleiner kopen. Maar misschien is ze daar nog wat klein voor. Ik heb ook wel eens begrepen dat kinderen niet op de wc durven vanwege de diepte van het gat; een wc papiertje is dan de oplossing maar dat is van latere zorg. x Juul

    BeantwoordenVerwijderen