woensdag 29 juli 2009

Speedy Gonzalez

Vannacht de hele nacht wakker gelegen. Echt geen minuut een oog dichtgedaan. Hartkloppingen, een gejaagd gevoel, rusteloos. Ook speelde aan de lopende band het liedje Boys don't cry van The Cure door mijn hoofd. Zeer irritant.

Vandaag retemoe maar nog steeds een supergejaagd gevoel. Probeerde even een uiltje te knappen tijdens Bibi’s tukje maar lag weer plat met hartkloppingen en zweethanden.

Shit zeg, wat is dit nou weer?

Ineens kreeg ik een ingeving: toch es even googelen wat de bijwerkingen eigenlijk zijn van die medicijnen die ik gisteren van dokter Lee meekreeg. Daar was ik, in verband met symptomen die je swineflu-achtig zou kunnen interpreteren (keelpijn, loopneus), voor de zekerheid maar even langs gegaan. We moeten morgen namelijk het vliegtuig in naar Bejing en het zou toch jammer zijn als we ergens een week in Chinese quarantaine worden gezet, gegege.

Hoe dan ook: geen swineflu natuurlijk - maar ik kreeg wel een batterij medicijnen mee (maar liefst vier verschillende, wat heel normaal is hier) voor een ontsteking aan de bovenste luchtwegen. Overdreven, zou ik normaal gesproken zeggen, maar omdat ik dacht: ik kan maar beter klaar zijn met die keel voordat we aan ons tripje beginnen, heb ik die zonder nadere inspectie allemaal hap-slik-weg zoals voorgeschreven ingenomen. En vanochtend weer.

Zo ook het middel Clarinase – wat blijkbaar bij een simpele verkoudheid wordt voorgeschreven en waarin o.a. 120 mg pseudo ephedrine zit (twee maal daags in te nemen, en omdat het gisteren al bijna twee uur ‘s middags was toen ik dokter Lee bezocht, heb ik om pak em beet drie uur ‘s middags en om negen uur’s avonds zo’n pilletje geslikt. En vanochtend dus weer). Pseudo ephedrine: dat werkt als een soort amfetamine. Had ik dat geweten…

Jaren geleden, toen ik eens een paar kilo wilde afvallen, kocht ik een middeltje waarin een “natuurlijke ephedrine” zat, een extract van de ephedraplant. Wat kan zo’n plantje nou voor kwaad, dacht ik toen (heel onlogisch). Dat heb ik geweten. Ik liep rond als een soort Speedy Gonzalez, sliep ‘s nachts niet meer en viel in één week tijd kilo’s af (dat dan weer wel). Ondanks die afvliegende kilo’s ben ik er maar mee gestopt. Het leek me toch niet zo gezond allemaal.

Enfin. Ik hoop maar dat het snel uitwerkt en ik vannacht weer een beetje slaap. Die Clarinase moet ik maar niet meer nemen: ben kennelijk overgevoelig voor ephedrine, in welke vorm dan ook. Vandaag ook maar even geen cola of koffie meer trouwens. En voortaan lees ik alle bijsluiters weer voordat ik iets slik.

4 opmerkingen:

  1. Nou d'as dan lekker!

    In ieder geval een fijne trip naar Beijing! Als je de muur beklimt, neem dan wel goede wandelschoenen mee want het is flink aanpoten. Daar is die hikingtrip van mij niets bij...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die Chinezen zijn gek op medicijnen! Met wat ik aan middeltjes kreeg voor twee klachten(iets vaags aan mijn arm in Yangshuo(Guangxi) en hoogteziekte in Litang(Sichuan)),zou ik een leger aan klagende Nederlandse ziekenfondspatienten kunnen genezen. Doe ik niet, het spul is vijf jaar oud en heeft nu louter curieuze waarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, echt! Ik heb er ook al eens een columnpje aan gewaagd, aan die pillenpoppers hier toch. Heb toen ook eerst gegoogled en niet alles geslikt, het was echt too much. :-) Hoop dat je je snel beter voelt, en lekker naar Beijing kan. Drink maar groene thee of zo, slaap je vast beter op. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen