vrijdag 10 juli 2009

Een late reactie: Michael Jackson

Toen ik gisteren bikini’s stond te passen (inmiddels al meer dan tien jaar een drama: mezelf naakt aanschouwen in kleedhokjeslicht) werd er heel hard Michael Jackson gedraaid: Smooth Criminal, Billy Jean, Wanna be startin’ something. Billenschuddend ging ik bikini in, bikini uit. ‘s Avonds vroeg ik Bauke of hij niet eens wat Michael Jackson kon downloaden. Ik heb zelf alleen die dubbelverzamel-cd History – terwijl hij zoveel goede albums heeft gemaakt: Bad, Thriller, Off the Wall. Zijn latere albums vond ik niet altijd van A tot Z geslaagd, maar daar stonden toch ook wel goeie nummers op.

Om terug te komen op die History-cd: daar luisterde ik eigenlijk alleen naar als ik alleen was. In mijn omgeving was Michael Jackson in het algemeen namelijk niet zo cool. Als ik zei dat ik hem een geniale muzikant vond die heel veel supergoeie muziek had gemaakt, werd daar altijd een beetje smalend over gedaan. Michael Jackson? Met z’n heal the world en die softe shit? Die niet zwart wilde zijn? Die dee het toch met kleine jongetjes, de viespeuk? Ja, vroeger, toen het nog een leuk negertje was, met een afro, een bruine huid en een brede neus, toen was het wel wat - maar dat was toch allang verleden tijd.

Nou was Jacko misschien wel wacko, maar ook een wel heel makkelijk slachtoffer en bovendien: wat wisten wij er eigenlijk van? Dat van die seks met kleine jongetjes heb ik nooit geloofd en als-ie niet zwart wilde zijn (als-ie al niet zwart wilde zijn) so what - en wat had dat eigenlijk met zijn muziek te maken? Al dat gezeik over zijn uiterlijk.

Jackson's dood deed me wat. Daarbij vind ik het verdrietig dat iemand die zolang zoveel goeie muziek heeft gemaakt en daarvoor ook zo lang door de hele wereld op handen is gedragen, uiteindelijk uitgekotst en eenzaam het leven moet laten - dat het nooit goed is gekomen bedoel ik, met the King of Pop en zijn reputatie, is toch tragisch.

Enfin.

Wel weer wat lekkere muziek op m'n ipod.


4 opmerkingen:

  1. He Sanne,

    Bibi mag het balletje houden hoor! We hebben er genoeg. Wel grappig dat ze het naar binnen heeft weten te snaaken zonder dat we het hebben gezien. Slimme tante is het toch!

    liefs Ryanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben het helemaal met je eens! Volgens mij kon hij het niet eens doen met kleine jongetjes, want hij was zelf, na al die jaren, nog steeds een klein jochie...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sanne, hier Hurk: ik ben het helemaal met je eens. El Rey del pop is niet een rey maar een emperor, ik ga de laatste tijd helemaal los op die muziek. Verder: ziet er goed uit die foto's van Samui... en bedankt voor de zwembroek!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. lieve Bibi, je bent een zoet meisje hoor! Gewoon lekker jezelf blijven, we vinden je geweldig zoals je bent!

    En veel plzier met je balletje, mocht je nog een keer een ander balletje willen, dan mag je weer komen spelen.

    Liefs Ruby

    BeantwoordenVerwijderen