zondag 7 juni 2009

Elke dag een jaartje ouder

Jullie willen waarschijnlijk ook een tweede? Privé of niet: als je één kind hebt, wordt deze vraag vaak gesteld. (Als je twee of drie kinderen hebt, zal niemand vragen: Jullie willen waarschijnlijk ook een derde? Of: Jullie willen waarschijnlijk ook een vierde? Waarom eigenlijk niet?)

Toen Bibi net geboren was, we ‘s avonds uren met haar moesten rondsjouwen voordat ze stopte met huilen en ze ‘s nachts ook om de haverklap wakker werd voor een hapje of een huilbui, zei Bauke op een nacht, totaal aan het eind van zijn Latijn: “Dit kan zo echt niet hoor.” Ik moest toen heel hard en wanhopig lachen.

Het rondsjouwen stopte gelukkig, maar Bibi bleef ruim een jaar lang ‘s nachts wakker worden. Niet één keer, niet twee keer, maar wel drie keer of vier keer per nacht. Ik had af en toe echt het gevoel dat ik krankzinnig werd van vermoeidheid en dat was waarschijnlijk ook zo.

Iedereen verzekert je: het komt het ooit goed. Zou het echt? denk je dan, maar toen was het moment ineens daar: op 30 januari 2009, onze eerste nacht in Hong Kong, stopte Bibi met haar nachtelijk gespook. Wat een zaligheid! Zelf sliep ik helaas nog steeds erg slecht en mijn energiepijl daalde dan ook tot ver beneden nul: ‘s ochtends beroerd, ‘s avonds snibbig, een mond vol aften, een hoofd vol watten, mijn kop elke dag alweer een jaar ouder. En al weet je vaag nog dat het ooit anders was, op enig moment is dat gewoon de status quo.

Een paar weken geleden ging het ineens weer wat beter met mijn slaap. Wat een verschil! Als ik ‘s ochtends wakker werd, kon ik gewoon zonder problemen mijn weg naar de badkamer vinden. Geen hoofdpijn, misselijkheid of andere malaise. Fluitend zat ik aan het ontbijt. ‘s Avonds weliswaar moe, maar lang niet zo snibbig. Zo kan een mens zich dus ook voelen! Ik was helemaal vergeten hoe het ook alweer was. En een tweede was ineens zo’n gek idee nog niet.

Een tijdje terug zei een zakenrelatie van Bauke, die binnenkort voor het eerst vader wordt, dat hij wel een beetje opzag tegen de eerste drie maanden na de geboorte. Want - dat zag hij bij vrienden die net een kind hadden - dan kreeg je zo weinig slaap. De eerste drie maanden? Gegege. Ik vertelde hem, niet geheel zonder leedvermaak, dat Bibi ruim een jaar had liggen spoken. Hij fronste zijn wenbrauwen en zei niets maar ik zag hem denken: dat kan echt niet hoor.

Helaas wordt ons schetekind, na vier maanden van rust, sinds kort weer een paar keer per nacht wakker. Mijn slaapsysteem is inmiddels helemaal van de leg. Ik snap ‘s ochtends niet dat het al ochtend is, de eerste aft heeft zich weer aangediend en ik begrijp nu ook ineens waarom mensen een ooglidcorrectie nemen.

Nou is dat het allemaal dubbel en dwars waard hoor; wij zijn dolgelukkig met ons schetekind, nooit gelukkiger geweest zelfs. Maar voordat we aan die tweede denken, moet iedereen hier ‘s nachts eerst weer eens gewoon slapen.

4 opmerkingen:

  1. He?! Zal denk ik eerder aan de leeftijd liggen. Privé of niet, wij hebben dat mensen vragen "wanneer komt de 1e?"
    :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En hier vragen ze regelmatig: wanneer komt de derde? (nou ja de familie van Ruud dan). Vrienden plachten nog wel eens te zeggen: je denkt toch niet aan een derde he?! (met afschuw in de trillende stem). Tja tis allemaal maar net in welke situatie je zit. Onze Fiep is als t biebelebonsje en dat maakt dat ik in de verste verte geen behoefte heb aan een nummertje drie. Loeki was een engelwezen dat altijd (en nog) sliep en dan denk je: waar hebben al die mensen t over met die huilende babies en zenuwinzinkingen van slaaptekort. Nou nu weet ik t. En inderdaad, t is belachelijk hoe goed je je voelt na een nacht goed slapen. Geluk kan zo dichtbij zijn en toch zo ver weg in de donkere uren van de nacht.... Ben benieuwd hoe het straks met mijn slaapritme is als ik bij jullie op t ikea slaapbankje neerzijg ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha, nou laat ik dan ook maar eens een duit in het zakje gooien, prive of niet!
    Nadat ze niet meer huilen 's nachts en je eindelijk de wallen onder je ogen hebt weg geslapen, dan komt er een tijd, die trouwens veel sneller komt dan dat je denkt, dat je dochter uit wil gaan! Dan zit je wederom 's avonds rechtop op bed met je mobieltje in de aanslag, te wachten totdat mevrouw thuiskomt! En ineens vroeg Chiel:"Hoe veel kostte zo'n ooglid correctie ook al weer??"

    BeantwoordenVerwijderen