zondag 6 juni 2010

Zwevende

Afgelopen week kregen we een mailtje van Bauke’s ouders: dat onze stembiljetten binnen waren; moesten we alleen nog even doorgeven waarop we gestemd hadden willen hebben.

Hmmm… Dat is nog niet zo makkelijk.

Sinds anderhalf jaar ben ik namelijk een beetje van de wereld afgevallen. Ik lees geen krant meer (Nederlands noch Chinees), zie geen journaal, Nova, Witteman, Pauw of Knevel. Ik scroll alleen sporadisch door de digitale Telegraaf – en dan alleen langs het sensatie- en BN’ers-nieuws. Zo weet ik bijvoorbeeld dat Joran van der Sloot is opgepakt door Interpol. Dat Jan Smit vader wordt. Dat Doutzen Kroes te dik (!) is voor de catwalk. En dat Jack de Vries het met zijn adjudant doet.

Ik lees nog wel hoor, maar alleen boeken, heel veel boeken (49 maar liefst, sinds ik in Hongkong woon). Maar het nieuws…. Ik geef het niet graag toe, schaam me er ook voor, maar het nieuws kan me al een poosje gestolen worden. En dat maakt stemmen er natuurlijk niet eenvoudiger op.

Een maand of twee geleden had ik nog een sterke voorkeur voor Cohen, PvdA dus. Maar als ik heel eerlijk ben, heb ik vooral een zwak voor Cohen (ik las trouwens in de digitale Telegraaf dat ik niet de enige ben: vrouwen daten het liefst met Cohen, mannen met Halsema) zoals ik dat en paar jaar geleden ook had voor Marijnissen. Maargoed, het is geen Idols natuurlijk (en ook geen datingshow). Ik zou iene-miene-mutte op een van mijn twee of drie usual suspects kunnen stemmen, maar hoe gefundeerd is dat?

Daarom heb ik een paar dagen geleden de Stemwijzer maar eens ingevuld. Daar zitten ook weer haken en ogen aan want je wordt verondersteld een mening te hebben over allerlei dingen en, eeh, die moet je natuurlijk wel ergens op kunnen baseren (informatie uit kranten, journaals en Wittemannen bijvoorbeeld). Bovendien bestaat die stemwijzer uit stellingen, waarmee je het eens dan wel oneens moet zijn – en zo simpel liggen de zaken vaak niet. Wel handig is dat je bij elke stelling kunt zien hoe alle partijen erover denken en waarom, dus zo kon ik me toch een beetje een oordeel vormen.

Nou. Partij van de Dieren dus.

Volgens de stemwijzer moet ik op de Partij van de Dieren stemmen. En waarom ook eigenlijk niet? Ik ben tegen dierenleed (kakkerlakkenleed uitgezonderd) en ik vind dat daar veel te weinig tegen gebeurt. Maarja. Die Thieme. Mijn onderbuik heeft er iets tegen. Ik heb even zitten googelen, en oh ja, dat was waar ook: die is van die Zevendedagsadventisten. Hmmm. Hmm. Hm. Misschien toch maar één van mijn usual suspects: die stonden per slot van rekening op nummer 2,3 en 4 in het stemadvies; dus zo ongefundeerd is dat dan toch ook weer niet?

Enfin. Vandaag of morgen zal ik een knoop moeten doorhakken, maar op dit moment ben ik nog even zwevende.

4 opmerkingen:

  1. Zo kom je via HK nog eens op een goed idee: ik heb net ook even de stemwijzer ingevuld. Ik riep nog voor Job het zelf had bedacht 'Cohen for president' (uit pure angst voor witbol wilders en nav het vertrek van papa wouter), maar de laatste dagen begon ik te twijfelen. Misschien toch maar weer gewoon Femke, dacht ik, en niet opeens een 'strategische stem' uitbrengen. Maar ik kan met een gerust hart Job gaan steunen, de stemwijzer zegt't en dan is 't zo ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zweef nog even met je mee...want wat de stemwijzer zegt, daar ben ik het toch niet mee een, principieel :-). Misschien maar op mijn 'gewone' partij stemmen - die stond bij de kieswijzer op twee. En volgens Sanne en Linda mag het dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach, mijn stembiljet is verdwenen..... Geen gezweef voor mij dus! Ik herken het "veel boeken lezen maar geen nieuws" erg goed. Ik vraag me ook af wat het nut is om precies van alle ellende op de hoogte te zijn (leuk nieuws komt niet in het "nieuws") terwijl ik er toch geen invloed op heb. Lees wel sinds kort de Wereldkrant (na bijna 3 jaar helemaal geen nieuws misschien toch wel handig). Ennuh.... als mijn advies Partij van de dieren was, zou ik me ook nog wel eens bedenken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, makkelijk is het niet, en inderdaad, behalve kakkerlakkenleed (en muggen en bijenleed), is het bar en boos gesteld met de dieren. Maar als ik moet kiezen dan gaat mijn voorkeur er toch naar uit dat de mensen het goed hebben. Maar ja, ik heb makkelijk praten, mijn voorkeur kwam ook als nr. 1 uit de stemwijzer. Succes met kiezen!!

    BeantwoordenVerwijderen